Digitala trender 2010 vs 2009

Att komma tillbaka till jobbet efter 13 månaders frånvaro har sina konsekvenser. Ett är att man har haft ett annat fokus det senaste året och när man jobbar i en bransch som rör sig enormt fort finns risken att man har missat en hel del. Nu är det inte så att jag har levt under en sten det senaste året, men jag får tillstå att jag har varit mycket mer inriktad på att vara social med familj och vänner än sociala medier, och jag har läst mer skönlitteratur än teknikbloggar.

Så kommer man då tillbaka till jobbet och får sätta sig att uppdatera kunskaperna och läsa in sig på vad det är som gäller idag, hösten 2010. Vilka webbtjänster som har fötts eller gått i graven. Vilka nya bloggare som finns att följa och vilka RSS-flöden man ska uppdatera. Vilka tekniker som gäller idag vid webbutveckling och vilka nya verktyg som lanserats.

Efter att ha jobbat i en månad kan jag skönja en hel del förändringar / trender / diskussionsområden om man jämför våren 2009 med hösten 2010:

  • Mobila lösningar har exploderat. Även om iPhone var stort redan för ett-två år sen så har det under det senaste året skett en enorm utveckling och anpassning när det gäller mobila applikationer och lösningar. En stor del av befolkningen äger en smartphone idag och Googles Android konkurrerar friskt med Apple i att lansera appar och locka kunder.
  • Applikationerna tar över och webbläsarna dör ut. Nja, vi kanske visserligen inte är där ännu, men visst finns det trender som pekar mot att fler och fler människor använder digitala tjänster via applikationer i smartphones och ”läsplattor” jämfört med att surfa med webbläsarna.
  • Läsplattan gör sitt intåg. Läsplatta, tablet, surfplatta, padda – kärt barn har många namn. Det är många som ser fram emot att iPad släpps till försäljning i Sverige senare i höst. Själv ser jag fram emot att det ska komma ett större utbud av e-böcker på den svenska marknaden. Och att de ska sänka priserna.
  • Allt har blivit ”socialt”. Vi talar nu om social shopping, social news, social tv. Som konsument ska du hitta relevanta produkter, tv-program och nyheter genom att få veta vad dina kompisar gillar.
  • Lokaliseringstjänster på framfart. Förra året skulle vi informera alla om vad vi ätit till frukost. I år ska vi ”checka in” vid frukostbordet så alla vet exakt var vi befinner oss också.
  • Mormor finns nu på Facebook. 2007 registrerade sig de första svenska pionjärerna på FB. 2008 fanns de flesta kompisarna där och 2009 kom ens föräldrar. 2010, då 45 % av Sveriges befolkning finns på FB, har även din mormor skaffat konto.
  • Inte bara mormor utan även företagen har hittat till Facebook. Facebookgrupper är det som gäller 2010 och man kan ”gilla” allt från ens lokala fik till Ikea.
  • För övrigt har Facebook nästlat sig in överallt. Man kan knappt besöka nån nyhets- eller communitysite utan att den försöker få en att logga in med sitt Facebook-konto. Om inte detta så ska man i alla fall ”gilla” eller tipsa om innehållet på Facebook (se bara längst ner i det här inlägget). 
  • Sociala medier kräver nya arbetsroller. Det eftersöks och anställs social media-kunniga, community managers och Facebook-redaktörer – profiler som för ett år sen inte gick att hitta bland jobbannonserna.
  • Social media policy har blivit nästinpå obligatorisk. Under 2009 stötte man fortfarande på ett och ett annat företag som blockade sina anställda från att komma åt Facebook, YouTube och andra ”tidstjuvar” och ”säkerhetsrisker”. Att ha en policy för sociala medier sågs som onödigt då de anställda ändå inte använde sociala medier på arbetstid menade man. Idag förstår man att de anställda har ständig åtkomst till nätet via sina mobiler och det är dags att tänka om.
  • Social media experten har tydligen blivit en elitistisk besserwisser som lever i en bubbla. För ett år sen kunde den som jobbade med sociala medier med gott samvete låta sig kallas för expert inom området. Idag finns det oerhört många fler som själva har skaffat sig kompetens och kunskap om nya digitala medier och som ifrågasätter den diffusa gruppen som sägs tillhöra ”eliten” eller ”bubblan”. 

Om jag har missat något viktigt så kommentera gärna!

/Sara

6 kommentarer

  1. Anette Valdemarsson

    Hej! Mina egna tankar om vad som ligger i tiden bekräftas genom din trendspaning. Bra inlägg! Du ser det förmodligen tydligare eftersom du varit ”borta” i ett år. Det ska bli spännande vad som har hänt om ytterligare ett!

    • Sara

      Hej Anette! Tack för kommentaren, första på nya bloggen! Ja, det ska sannerligen bli spännande att se hur utvecklingen går, särskilt med tanke på alla mobila lösningar som är i startgropen!

  2. Jennifer

    Hittade precis hit via din twitterprofil. Tycker nog att du lyckats täcka in det mesta i en alldeles perfekt och lagom lång sammanfattning! Och kul med en ny blogg att lägga in i RSS:en :)

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>