Sex dagar i New York

Blev glatt överraskad när jag fick OK av jobbet att åka på Web 2.0 Expo i New York. Det är en mässa som jag har hört mycket om under åren, men som alltid känts lite för avlägsen, lite för dyr och lyxig att få åka på. Hur som, detta år är tydligen mitt år, för jag åkte dit och som grädden på moset fick jag också tillfälle att hänga med två av mina bröder som bor på Manhattan.
ny breakfast
Det blev intenstiva sex dagar då jag först umgick med mina brorsor under helgen. Vi var på Metropolitan museum of art och såg den spektakulära utställningen Big Bambu av Doug och Mike Starn. Vi fikade och drack öl och stötte på Rihanna när hon spelade in en musikvideo.

bamboo rihanna
Mässan startade på måndag 27 september och jag fick in en fullträff med första workshopen jag valde. Den hette The art and science of seductive interactions, och handlade om hur man kan använda sig av psykologiska teorier vid interaktionsdesign och webbutvecklingen. Enormt intressant session.

Vidare lyssnade jag bland annat på presentation av social media-kändisen Josh Bernoff som handlade om hur man möjliggör (empower) för sina anställda att möta och hjälpa kunder i nya digitala arenor. Jag deltog på ett seminarium om nya trender när det gäller hur man kombinerar lokaliseringstjänster, smartphones och gps. Ett mycket intressant ämne var mätetal när det gäller investeringar i sociala medier. En annan tankeväckande session handlade om att koordinera och formulera en strategi för ens företags aktiviteter i sociala medier.

Naturligtvis hinner man inte se allt på mässan, men som tur är kan man kolla in många av powerpointpresentationerna samt inspelade sessioner både på web 2.0 expo-sidan samt på YouTube.

Övriga spaningar på mässan: Det var en hel del fokus på den i USA fortfarande pågående finanskrisen. Särskilt expo-arrangören Tim Oreilly pratade om hur vi måste tillsamman arbeta för en hållbar framtid och hur konsumtion av digitala tjänster och varor är ett sätt att minska konsumtionen av materiella varor. Men apropå materialla varor så märkte jag att iPad var den heta accessoaren på denna mässa, och det var intressant hur många fler iPads jag noterade bland mässdeltagarna på tisdagen jämfört på måndagen, och jag erkänner att jag var en av dem som drogs med i köphysterin och stod inne på Applebutiken och köade i måndags kväll för att äntligen få sätta händerna på min kära nya leksak.

Utöver mässan hann jag även med ett besök hos Google och ett hos Facebook. Google var som man kunde vänta, det fanns obegränsat med godis, glass och läsk. De anställda susade förbi på sparkcyklar och det spelades pingis och tjoades. En kille utklädd till varmkorv sprang förbi konferensrummet där vi var och folk var allmänt supertrevliga. Hos Facebook var de också jättetrevliga, och även om vi inte blev bortskämda med massa godis så kom jag i alla fall hem med en cool t-shirt!
facebook
/Sara

4 kommentarer

  1. Martin S.

    Vilken vecka! Tack för att du delar med dig!

    Det där med geolocations-tjänster måste vi bli bättre på i Sverige, speciellt när man ser hur det går i andra länder som ligger i framkant. Upp till oss att göra något större av det hela!

    Det där med att vara bortskämd på kontoret finns även i Sverige ;)

    Schysst t-shirt! :)

    • Sara

      Geolocations är både häftigt men också läskigt. Snart kommer anonymitet att vara ett minne blott.

      Jag ska pusha på jobbet för att de ska införa obegränsat med m&m:s och Ben and Jerry glass. Men än så länge får man nöja sig med fredagsfrukost och fruktkorgar! :)

  2. Pingback: Stor press på aktörer i sociala medier
  3. Pingback: Laddad inför SIME 15-16 november

Skriv ett svar till Anonym Avbryt svar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>