Stor press på aktörer i sociala medier

Egentligen har jag inte tid att blogga. Sen min hektiska vecka i New York har mitt liv bara blivit ännu mer hektiskt. Galet mycket jobb kombinerat med en närstående flytt har gjort att fritiden har reducerats till obefintlig.

En del av mitt jobb handlar ju om att hjälpa företag med strategier, policies och aktiviteter i de sk sociala medierna. När man jobbar nära företag som håller på att nosa på dessa områden och ta sina första trevande steg på nya arenor så slås man ibland av hur hårda många förståsigpåare och självutnämnda experter kan vara när det gäller just det här området, man hånar företagsledare som försöker sig på att blogga, gnäller på företag som startar Twitterkonton och börjar följa personer och skrattar åt när något företag förväxlar Facebook-grupper och Facebook-sidor. 

Jag erkänner dock frivilligt att jag själv är en av dem som ofta kritiserat företag som klantat sig i sociala medier. Men saken är den att det är inte så enkelt att bara ändra på hur man traditionellt har hanterat kommunikation, försäljning och marknadsföring från en dag till en annan. Att börja tänka relationer och dialog när man tidigare har tänkt envägskommunikation. Att tänka transparans när man tidigare har tänkt sekretess eller att tänka decentralisering av kommunikationen när man tidigare har tänkt central kontroll av budskap är inte något man gör i en handvändning. För många företag är det också en läskig tanke att överhuvudtaget föreställa sig att gå ut och börja kommunicera på arenor där det de anställda skriver inte har gått genom en process av korrläsning och godkännande.

Så istället för att kritisera företag som prövar på att twittra, skapa Facebooksidor, blogga eller försöker använda några andra former av nya medier för att kommunicera och positionera sig, så hjälp dem istället med tips och råd. Och tänk på att bakom varje social media-satsning, blogginlägg, tweet eller statusuppdatering sitter det en människa som du eller jag, som styrs av sin arbetsgivares förutsättningar, begränsningar och förväntningar.

/Sara

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>