Vem vill vara en OWG?

Under förra veckans web 2.0 expo fick jag lära mig ett nytt uttryck. Det var under en presentation av ett företag som hade startat kundservice på Twitter. Kvinnan som föreläste började med att prata om hur internetutvecklingen påverkat vårt sociala liv, vårt arbetsliv, hur vi relaterar till kunder och hur våra kunder kommunicerar med oss. Och hur även om detta är helt förståeligt för oss som var med på mässan och som jobbar med nya medier, digitala tjänster och sociala nätverk varje dag, så är inte alla OWG på ens företag med på banan.

OWG = old white guys.

Utan någon egentligen referens på ålder, kön eller etnicitet så menade hon på att OWG är mer av ett mentalt tillstånd där personen ifråga hänger sig kvar i gamla spår, ser inte utvecklingsmöjligheter, vägrar ta till sig ny teknik eller ändra på hur man gör affärer. Sen att det är just old white guys som får stå som modell har nog snarare att göra med att det oftast är äldre vita män som driver företag, sitter i styrelser och har det största inflytandet.

Detta är ett ganska vanligt tema som återkommer gång på gång under föreläsningar i blogginlägg och under diskussioner. För att inte tala om på företagsmöten, i kundprojekt och pitchsammanhang. Hur ”den äldre generationen” inte förstår sig på nya medier, hur vi måste göra saker enkelt och förklarligt för ”gubbarna i ledningsgruppen” och hur de äldre manliga VD:arna på det ena eller andra företaget tycker att sociala medier bara är något för tonåringar och inget som är värt att engagera sig i.

Vem vill vara en OWG? Sitter man som VD på ett stort företag, är med i en ledningsgrupp eller driver utveckling, marknadsföring, försäljning, kommunikation eller kundrelationer inom ett företag, har man då råd att vara en OWG? Missar man inte en massa möjligheter om man vägrar hänga med i utvecklingen? Hur ska man kunna sälja produkter och tjänster om man inte förstår sig på ens kunders beteenden, vet var de är någonstans eller vilka medier de konsumerar?

Genom att vägra inse att medielandskapet, köpbeteenden och informationssökande har förändrats markant de senaste 10 åren är det många företag som missar att attrahera nya kunder, finna nya marknadsföringskanaler, nyttja teknikutvecklingen för att göra bättre affärer eller locka till sig den bästa arbetskraften. 

Dock är det aldrig för sent, man är aldrig för gammal för att sluta vara en OWG. Häng med i utvecklingen, gå på mässor, läs bloggar, snacka med dina yngre kollegor och framför allt: lyssna på din PR- eller marknadsföringskonsult ;).

/Sara

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>