Varför måste vi alltid hållas på halster?

När hörde man först om Google Instant, två-tre månader sen? Idag annonseras att det äntligen kommer till Sverige i dagarna. Nu har man visserligen kunnat testa det här i Sverige ändå, men det känns som en lång väntan på att det äntligen kommer till oss officiellt.

Facebook Places lanserades ju också för några månader sen. Men här i Sverige… ingenting. Visserligen går det redan att ställa in sekretessinställningar kring Places, men till vilken nytta då?

Idag läser jag att Twitter Analytics har rullats ut till ett fåtal användare. Men såklart inte till oss svenskar. Det var precis som när nya Twitter kom och man läste i flödet om hur exalterade alla amerikaner var över #newtwitter, medans man själv fick sitta och hålla till godo med samma gamla tråkiga Twitter.

Hur svårt kan det förresten vara att importera ett lager iPads och börja sälja i Sverige? Varför måste vi vänta nästan ett år på att det ska komma hit? Är det för att bygga upp hypen? För att göra varan mer attraktiv och således kunna sätta ett högre pris? För att de som har fått tag på en under shoppingresan till New York ska känna sig som del av en liten exklusiv klubb av paddägare (tro mig Apple, så känns det inte).

Att man lanserar tjänster till en begränsad grupp människor för betatestning är en sak, men att man i månader undanhåller oss användare tjänster på grund av geografi känns inte ok. Det gör snarare att man känner sig mindre sugen ju längre tiden gick efter att man hörde nyheten först. Och vad gäller Ipads så är det många som börjar få upp ögonen för alternativen när det kommer till ”surfplattor” och det är inte alls säkert att just paddan kommer att dominera den svenska marknaden nästa år.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>