Sammanfattning av SMWF i London

Förrförra veckan var jag alltså på Social Media World Forum i London. Jag hade höga förväntningar, tänkte att det skulle vara mer värt att åka till London och få nya, fräscha intryck jämfört med att gå på gamla Webbdagarna där många av talarna, ämnena och casen är välbekanta. Och så skulle jag få höra Josh Williams från Gowalla och Brian Solis tala.

Social Media World Forum

Absolut så var det intressanta diskussioner, en del bra presentationer och spännande case på SMWF, men tyvärr så var det allt för mycket av den första kategorin. Väldigt många av passen var paneldebatter där debattörerna inte alltid höll sig till ämnet och som inte gav så mycket i slutändan. Dessutom var ganska många av debattörerna och presentatörerna väldigt sega, det hade liksom ingen energi. Brian Solis var för övrigt inte ens där utan skötte sin presentation via Skype!

När jag väl kom hem kollade jag på några av Webbdagarnas sändningar på Bambuser. Vilken skillnad från London, proffsigt, välarrangerat, superbra kvalité på livesändningarna. Många bra presentationer och engagerade talare. Gräset är kanske inte alltid grönare på andra sidan!

Men som sagt, London hade sina höjdpunkter ändå. Även om Solis pratade via Skype så gav han en bra presentation med många härliga one-liners. Jag har skrivit mer om detta och andra punkter från dagen på min andra blogg, Integrerad Kommunikation.

Dag 2 bjöd på intressanta case från Dell och BT och jag fick en del matnyttigt att ta med mig hem som jag kan applicera i egna arbetsprojekt.

Förutom de sessioner jag har bloggat om så var det ett bra pass om viral video som jag inte nämnt. En representant från Unruly Media var och berättade om hur man skulle få spinn på sina videokampanjer och hur man får folk att dela vidare. I princip handlar det om att man ska appellera till vissa sociala triggers som:

  • Behovet att uttrycka sig själv
  • Behovet att validera sig själv
  • Social grooming

Folk sprider vidare videos för att det säger något om dom eller ger dom en särskild status i sitt nätverk. Det gäller att satsa på faktorer som förstärker detta.

Hur som helst så hade jag två väldigt bra dagar i London, inte minst för att det var sånt härligt vårväder när man strosade runt i Hyde Park.
London March 2011

En kommentar

  1. Pingback: Twitter lanserar follow me-knapp

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>