Kan man mäta inflytande – inlägg i Kloutdiskussionen

Trots att jag följt Stockholm Social Media Club länge på Facebook var jag på premiärlunch i fredags. Diskussionen denna gång handlade om Klout, en tjänst som mäter individers och organisationers inflytande på nätet. Det funkar så att man tillåter tjänsten att koppla upp sig mot ens konton på exempelvis Twitter och Facebook och som då kan mäta hur många kontakter man har, hur många som kommunicerar med en och delar vidare ens inlägg. Ju mer interaktioner och inflytande desto högre poäng får man. Se videon från diskussionen här.

Klout – viktigt eller ej

Klout eller liknande tjänster som PeerIndex eller Empire Avenue har inte direkt fått något större genomslag i Sverige, de flesta som inte jobbar inom digital mediasfären har nog inte koll på vad det är. Däremot hävdade en paneldebattör på Social Media World Forum som jag var på i våras att Kloutscore blivit så viktigt i Silicon Valley att man inte får komma på jobbintervju om man har lägre än 50 (av 100).

När då Klout ändrade reglerna för sina algoritmer häromveckan (över)reagerade en hel del folk då de märkt att deras ”värde” sjunkit avsevärt.

Att mäta folks inflytande i den digitala sfären är inget nytt. Bloggare har i åratal kämpat för att komma på bloggtopplistorna över mest lästa och länkade bloggar på exempelvis Bloggportalen.se. Det räckte inte med att registrera sig på Facebook och lägga till sina nära och kära, utan folk var tvungna att leta reda på varenda gamla klasskamrat eller avlägsen kusin för att få så många ”vänner” som möjligt. På Twitter mäter man antalet followers, retweets och hur många balla listor man hamnar på. Så det är inte så konstigt att det kommer tjänster som försöker aggregera allt detta för att ge varje individ ett mer heltäckande ”värde”.

Tillämpning av Kloutscore

Som nämndes på Social media club lunchen så finns en del intressanta tillämpningsområden med dessa typer av mätverktyg, bara man förstår hur mätningarna faktiskt funkar och tar det där med värderingen med en nypa salt. Bland annat kan man använda Kloutscore för att mäta framgång vid digitala kampanjer om man kopplar det till exempelvis företagets Twitterkanal. Eller att man använder värdet för att hitta de (troligtvis) mest inflytelserika personerna inom den målgruppen man vill nå med ett specifikt budskap. Eller som Therese Reuterswärd menade på – att man kan använda Kloutvärdet vid krishantering för att minimera risken för blogg- eller mediastormar som kan uppstå när en extra inflytelserik person klagar på ens företag.

Black hat metoder för inflytandeverktyg

Min främsta farhåga med mätverktyg som Klout och liknande är att folk kommer att lära sig att manipulera dom, det kommer att bli som black hat SEO där webbplatser tar till fula knep för att komma högst upp i Googles söklistor, men med Kloutvärdet istället. När vi googlar är vi ju intresserade av de relevanta webbplatserna med bra innehåll, inte de webbplatser som är bäst på sökmotoroptimering och precis på samma sätt så är vi ju intresserade av att hitta de riktigt inflytelserika och äkta personerna (inte botar) inom vårt intresseområde via Klout, inte bara de som är bäst på att manipulera systemet.

Hur ska vi mätas som arbetstagare/arbetssökare

Sen hoppas jag att det inte blir så som vissa förutspår – att den här typen av verktyg kommer att avgöra vid rekryteringar, bonusutvärderingar, medarbetarsamtal eller löneförhandlingar i framtiden. Att ha ett brett nätverk, vara social och duktig på att kommunicera digitalt och IRL är förvisso viktiga egenskaper men det finns andra värden som yrkeskunskap, lång erfarenhet, respekt i yrkeskåren, noggrannhet och skicklighet. Och dessa värden kommer inte att gå att mätas genom att räkna hur många personer som retweetar ens sarkastiska Melodifestivalkommentarer eller som gillar ens gulliga bebisfoton på Facebook.

Andra som bloggat om Klout:

Why I (mostly) like the (new) Klout

Siffror kan göra oss blinda – om Klout och mätning

Klout ändrar på algoritmerna och en bra diskussion startar. Igen.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>