Några tankar från Webbdagarna 2012

Har de senaste två dagarna följt livestreamen från Webbdagarna och önskat att jag kunde varit med. Många intressanta talare och ämnen har avhandlats, även om det såklart är mycket samma personer, företag och ämnen som figurerat på tidigare webbdagar och andra konferenser och seminarier i lilla ankdammen Sverige. Trevlig överraskning dock att de lyckats få författaren Jeff Jarvis till Stockholm.

En övergripande känsla jag fick av många av talarna är en viss frustration över att de ämnena som diskuteras i såna här sammanhang som transparens, öppenhet, kunddialog, crowdsourcad produktutveckling med mera fortfarande är saker som inte greppas av företagsledningar. Många av talarna är ju liksom jag konsulter och jag kan sätta mig in i den frustrationen när man efter 3,5 år som digital konsult fortfarande möts av skepticism när man försöker predika socialt, digitalt och mobilt.

Johan Ronnestem är till och med så orolig för utvecklingen att han förutspår horder av arbetslösa ungdomar på gatorna om några decennier om inte Sverige shapar upp sig och på allvar börjar konkurrera på den globala, digitala marknanden. Riktigt så orolig är inte jag, men han har en poäng i att det måste till ett kunskapsskifte och våra företagsledare måste inse att förutsättningarna förändras blixtsnabbt idag och anpassa sig till kundernas förändrade behov och krav.

Som vanligt pratas det mycket om transparens, att företagen måste förstå att idag sprids information blixtsnabbt och att kunderna kommer att prata med varandra, jämföra villkor, priser, produkter och upplevelser och att sådant som är ofördelaktigt inte längre kan döljas. Som Joakim Jardenberg brukar säga: ” Be honest and do good shit” –  företagen måste handla etiskt och miljömedvetet och kommunicera öppet kring eventuella missförhållanden för att kunna behålla sitt rykte och sina kunder.

Jag skulle vilja vända på det och säga att det också är dags för oss konsumenter att ”do good shit”. Hur många i Sverige ägnar sig seriöst åt att bojkotta företag som handlar oetiskt, hur många är beredda att ändra sina konsumtionsvanor för en bättre miljö? Vem har slutat köra bil sen BP spillde olja över hela Mexikanska golfen?

Samtidigt som det ställs stora krav på att företag ska vara hållbara så hyllas en konsumtionshysterisk livsstil i media, på bloggar och IRL. Den som har flest dagens outfits, Appleprodukter (köpt senaste iPad 3 än?) och Bugaboo-barnvagnar vinner. Tyckte att det var upplyftande att en del av talarna på Webbdagarna även tog upp denna aspekt, som exempelvis killarna från Holstee som producerar och säljer produkter gjort av återvunnen plast och som uppmanade till eftertänksam och ansvarsfull konsumtion. Eller för den delen Darja Isaksson från InUse som menade på att ”the internet of things”, alltså smarta uppkopplade produkter, kommer att rädda världen genom att vi kan konsumera på ett smartare och mer medvetet sätt.

Tack till arrangörerna av Webbdagarna som tillät oss som inte kunde närvara att följa med via livestreamen. Önskar att fler konferenser följde detta exempel.

/Sara

5 kommentarer

  1. Sara

    Det är helt galet, men inte konstigt när den svenska skolan har försämrats de senaste decennierna och läraryrket förlorat i status.

    Trevlig helg själv!

  2. Pingback: Var du inte där? Bästa länkarna från Webbdagarna 2012 : Therese Reuterswärd
  3. Pingback: 6. Sociala medier för föräldralediga – så håller du dig uppdaterad | sarahernandez.se
  4. Pingback: 44. Webbdagarna i Stockholm 2013 dag 1 | sarahernandez.se

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>