16. Inkludera risken för #näthat i krisplanen

De senaste dagarna har #Blogg100 handlat till stor del om näthatet. Många har skrivit bra och insiktsfullt, känslorna har varit både upprörda och uppgivna. Empatin med dom som utsätts är enorm, även om vissa har tagit tillfället i akt att fortsätta spy ut sin galla. Vissa har försökt förklara eller komma med motoffensiver eller sprida nätkärlek istället för näthat. Andra har satt in hatet i ett större kulturellt och medialt perspektiv och pekar mot det samhälle vi lever i idag.

Företag, som exempelvis H&M, har också varit i hetluften då hat och hot förekommer öppet på deras sociala kanaler och moderationen av inlägg och kommentarer har dröjt eller inte ens skett.

De flesta svenska företag som startar Facebooksidor eller Twitterkanaler har ofta åtminstone en basic strategi, innehållsplan och riskplan när det gäller hur de ska hantera sina sociala kanaler. Tyvärr tror jag att det är mer fokus på att skydda det egna företaget, man ser till att moderera när VD kritiseras eller att reagera när det blåser upp en Twitterstorm kring nån kontroversiell nyhet. Det man inte får glömma är sina följare och ”fans”. Driver man en Facebooksida där kunder och intressenter samlas, diskuterar, ”gillar” och länkar så måste man värna om dessa. Facebooksidan är inte bara en reklampelare eller informationsflöde utan det är ett community. Krisplanen måste inkludera hur man värnar om de som ingår i detta community, inte bara hur man värnar om sig själv och sitt varumärke.

Sen har vi också frågan om de sociala kanalernas eget ansvar. Jag drev en bloggtjänst för några år sen med ca 25 000 bloggare. Jag själv och någon timanställd jobbade varje dag med att moderera bloggarna och ta bort sånt som stred mot användarreglerna (som rasism, sexism, påhopp, hot osv). Inte ett kul jobb, men nån var tvungen att göra det för vi kunde inte tolerera att någon for illa på vårt community (och juridiskt var vi ansvariga för det som publicerades). Här måste Facebook, Twitter och andra kanaler också bli bättre på att hantera det innehåll som faktiskt sprids via deras nätverk och inte bara skylla ifrån sig på användarna eller sidadministratörer.

Och slutligen till de som näthatar: Skärp er och väx upp! Era elaka ord säger inget om de ni riktar dom mot men allt om er själva och er osäkerhet och rädsla.

/Sara

 

2 kommentarer

  1. Pingback: 17. Så undviker ditt företag att bli en plattform för #näthat | sarahernandez.se

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>