20. #Näthat, kritik och humor

Som så många andra kastade jag ett getöga på Melodifestivalen i lördags samtidigt som jag hade andra ögat på hashtaggen #melfest på Twitter.

Sociala medier har verkligen förändrat sättet som vi konsumerar TV på, nu kan man om man vill titta kollektivt med tusentals andra och diskutera det som händer. Vid program som Uppdrag Granskning eller Debatt blir det kanske (förhoppningsvis) en mer seriös diskussion och vid Melodifestivalen är stämningen lite mer uppsluppen och precis som man gör hemma med sina vänner kan det blir ris och ros av både låtarna, scenshowen eller deltagarnas klädval och frisyrer.

Men så kommer då de rösterna som ropar näthat så fort nån har gjort sig lustig över en Melodifestivalsdeltagare. Då urholkas begreppet näthat ganska fort. Om man inte får skämta om någon som ställer upp i en i ärlighetens namn ganska banal tävling där både låtval, dekor och utseende kan överdrivas grovt för att få så mycket barnröster och mediaexponering som möjligt, ja då vet jag inte vad man får skämta om.

Tycker Magnus Höij uttryckte det väl:

”Hat och hot är inte det samma som att vara kritisk eller för den delen ironisk eller raljant. Nyanser må gå förlorade, och den som läser kanske tror att det som var avsett som kritik istället är hat. Men icke desto mindre: vårt samhälle behöver debatt, satir och kritik. Och att den ibland blir personlig är oundvikligt.”

(Självklart gäller inte mitt argument ovan om det handlar om regelrätta hot eller förtal. Att kalla någon för könsord, hota med våldtäkt eller uppmana till självmord är inte ok beteende någonstans.)

/Sara

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>