44. Webbdagarna i Stockholm 2013 dag 1

Webbdagarna 2013

Så var det dags för Webbdagarna 2013. Det var faktiskt ett antal år sen jag var på Webbdagarna senast, även om jag har följt livesändningarna när jag har hunnit.

Trendspanaren funderar över rörlighet

Det var en fullspäckad första dag, som startade med Trendanalytikern Göran Adlén som bjöd på fem tankar:

1. Vi äger inte vårt eget varumärke – därför måste företag våga leva ut sina varumärkem hela tiden, se till att fascinera omgivningen och vara transparanta, närvarande och ärliga.

2. Det är inte du som ska snacka – du ska leverera en story som andra vill dela vidare och prata om.

3. Världen rör sig – titta längre än till USA, vad händer i Indien, Brasilien eller vissa länder i Afrika?

4. Vi måste själva röra på oss – informationsflödet och stressen håller på att dränka oss, vi måste vara glada för att kunna vara produktiva. ”Det är när vi inte tänker som vi blir produktiva”.

5. Skit i den perfekta planen – bygg istället in snabbheten. Det gäller att kunna agera snabbt på situationer. Gör bra saker och överträffa förväntningar.

Vad gör besökarna egentligen på din sajt?

Sen pratade John ”Conversionista” Ekman om hur man bör satsa på ordentliga tester för att utröna vad som konverterar på en webbplats och inte bara förlita sig på webbenkäter.

Wired-grundaren Kevin Kelly blickade in i framtiden

Fredrik Wass livebloggade från detta pass:

Kevin Kelly har legendstatus som grundare av tidningen Wired och är bland annat engagerad i quantified self-rörelsen. På Webbdagarna höll han en unik föreläsning skapad för den svenska publiken. Temat var vilka disruptiva tekniker som just nu utvecklas och vilken påverkan de kommer att ha på mänskligheten i framtiden.

Dagens YouTube-stjärnor har framtida försörjningen klar

Beata Wickbom bjöd in och pratade med tre ungdomar som har stora följarskaror på YouTube och blogg och de pratade lite om passion, dedikation, inställning till samarbetspartners och synen på framtiden.

 

Lärdomar från Webbdagarna, dag 1

– Lyft blicken och inse att det inte räcker att producera innehåll på webb och sociala medier, vi måste skapa en story som andra vill dela vidare.

– Testa , mät och utvärdera allt man gör digitalt.

– Lyft blicken från Europa/USA och börja kolla på vad de gör i Indien, Afrika och Brasilien. Det är där utvecklingen går undan.

– Lyft blicken och se vad barn och ungdomar gör, hur konsumerar de information och medier, och framförallt hur producerar de information och medier.

– I och med att allt blir digitaliserat: bank, handel, myndigheter och kommunikation så blir samhället också mer sårbart, var beredd för det kommande cyberkriget.

/Sara

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>