Ett försvarstal till sociala medier – från 22 juni 2009

Har roat mig med att gå och läsa min gamla blogg Online-PR på Internet Archives Way back machine. Den bloggen startades 2008, för snart 6 år sen och jag slås av hur många inlägg som fortfarande känns aktuella.

Idag kom Hampus Brynolf ut med Twittercensus 2014. Jag har ännu inte kollat på siffrorna, men bara läst rubrikerna kring den – tex Aftonbladets analys: Svenskarnas intresse för Twitter minskar.

Det här ämnet har ju kommit upp i flera år – ”nu är det över”, ”nu flyr svenskarna Facebook”, ”nu tröttnar vi på sociala medier”. Och för att illustrera klistrar jag här in mitt gamla inlägg från 22 juni 2009:

Ett försvarstal till sociala medier

“Kända bloggare stänger ner sina bloggar”, “Facebook är ute”, “Twitter är bara en fluga”… och så vidare och så vidare. Ständigt kommer det artiklar om hur de sociala medierna är på väg utför och hur folk kommer att tröttna så småningom och börja ägna sig åt vettigare saker i verkliga livet. Nu senast är det Ulrika Milles på DN som har skrivit en artikel om bloggandets baksmälla. Bloggar, bilddagböcker och andra sociala medier är tydligen enbart medium för narcissistiska, bekräftelsesökande digitala infödingar som njuter av att blotta sig själva för en stund i rampljuset.

Detta är en extrem generalisering av nyttjandet av dessa typer av medier. Visst finns det människor som använder bloggen enbart som ett slags skyltfönster för sig själva, men för de flesta handlar det om att upprätthålla kommunikation med andra människor. Samtalen på torget förvandlades till telefonsamtal som förvandlades till mail och mobilsamtal som har gått över till MSN-konversationer och SMS som har vidareutvecklats till statusuppdateringar på Facebook och Twitter. Detta kallas för utveckling. Bloggen har på samma sätt utvecklats från andra kommunikationsformer som brevskrivande, nyhetsbrev, anslagstavlor, möten, mailinglistor, etc.

Dessutom behöver det inte bli så att bara för att man bloggar och använder sociala medier så innebär det att man hänger ut sig själv, sitt privatliv och sitt själsliv till allmän beskådan. Sociala medier används för att prata om intressen, musik, filmer, programmering, reklam och marknadsföring, mode, sport och allt annat mellan himmel och jord. Man bloggar för att skriva om saker man är intresserad av, för att lyfta fram politiska åsikter, dela med sig av kunskap, recensera produkter man gillar, ventilera saker man inte gillar. Allt handlar inte om att exponera sig själv, även om de som gör detta kanske är de som blir mest kända, som Skugge, Schulmans och Rosing.

Olika tjänster och plattformar må vara flugor, inte tror jag att Twitter och Facebook kommer att dominera om 5 år. Olika benämningar kommer också att dö ut, antagligen snackar vi inte om “sociala medier” om några år och “bloggen” kanske också kommer att dö. Det som däremot är helt säkert är att digitala kommunikationsformer av olika slag inte kommer att dö ut och människor kommer att fortsätta att skriva, chatta, sprida information, titta på videos, lyssna på musik, ladda upp bilder, och på olika sätt interagera i det som vi idag kallar för sociala medier.

5 år senare

Jag kan ju bara konstatera här att jag hade fel när jag skrev att Twitter och Facebook inte kommer att dominera – för de gör de ju. Däremot hade jag rätt i att digitala kommunikationsformer inte kommer att dö ut.

Tips 17 i serien 100 tips för digital företagskommunikation:

Trots upprepade rapporter om sociala mediernas död så kan vi konstatera att de (liksom internet i sig) inte är en fluga. De är här för att stanna och  de företag som inte har någon som helst närvaro på sociala medier är redan 5 år på efterkälken.

/Sara

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>