Facebooksidor får allt svårare att nå sina fans

Tror att de flesta som driver en Facebooksida har märkt av att synligheten och räckvidden av Facebookinläggen har minskat det senaste året. Nu kommer det rapporter om att Facebook kommer att strypa detta ännu mer och enbart tillåta en 1-2% räckvidd på statusuppdateringar.

Detta är inget konstigt, Facebook vill tjäna pengar och de vill att företagen betalar för att promota sitt innehåll. Men man kan förstå besvikelsen bland de företag som har lagt ner mycket tid och engagemang på att bygga upp och underhålla Facebooksidor och som nu måste betala för att varje inlägg ska nå ut. Är Facebooksidan i ett rent kommersiellt syfte så kan man kanske lätt räkna hem det, men om det är en sida som används för företagskommunikation så är det kanske inte något man vill investera i.

Tips 27 i serien 100 tips för digital företagskommunikation:

En närvaro på sociala medier är till mångt och mycket en hygienfaktor för företag idag. Folk vill kunna nå er där och hitta information på de plattformar de frekventerar. Facebooks algoritmer till trots finns det många bra anledningar att agera på sociala medier och man har möjligheten att nå fler människor och föra dialog med sina kunder och intressenter. Till skillnad från en egen webbplats så finns ofta fler möjligheter på sociala medier: man kan använda fler format för kommunikation (bild, video), det är enklare att posta innehåll och man kan just föra den där tvåvägsdialogen som många webbplatser inte har funktionalitet för.

Men – sociala medier är inte era egna kanaler, ni kontrollerar inte deras utveckling, funktionaliteter, sekretessinställningar eller användarregler. Tjänster kan upphöra, som Gowalla eller begränsa räckvidden som Facebooksídor. Något som är gratis idag kan kosta pengar imorgon. Användarna kan fly tjänsten eller den kan drabbas av spam eller virus.

Använd sociala medier, men sprid ut er kommunikation på flera plattformar – och ha bra innehåll på ägda kanaler: webbplatsen, egna bloggar, kampanjwebbar m.m.

/Sara

En kommentar

  1. Pingback: 10 saker ditt företag har lärt sig av Facebook - del 1 |Sara Hernandez

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>