LinkedIn tar bort Produkter och Tjänster-fliken – förbered dig

Vi som driver LinkedIn-sidor fick för några veckor sen först syn på det här meddelandet:

linkedIn product tab

14 april kommer alltså Produkter och tjänster-fliken som många har byggt upp att tas bort. Istället hänvisar man till att fortsätta använda statusuppdateringar alternativt bygga upp Showcase pages. Skillnaden mellan produkter och tjänster-fliken och Showcase pages är dock ganska stor. På fliken visade man ganska statisk information medan meningen med Showcase pages är att ha ett aktivt flöde av innehåll.

Products and Services, statisk information – borta från och med 14 april

products and services tab

Showcase pages – med flöde av innehåll

showcase page

Tips 29 i serien 100 tips för digital företagskommunikation:

Förbered er för denna förändring på LinkedIn genom att:

1. Spara ner / ta skärmdumpar på  eventuella rekommendationer ni har fått på olika produkter och tjänster.

recommendations

2. Fundera över vilka Showcase Pages ni ska ha istället. Man får skapa 10 stycken. Så här gör man för att skapa en Showcase page.

3. Tänk på att Showcase pages kräver mer underhåll för att ha ett riktigt värde. Sätt en plan för hur ni ska hantera dessa – vem ska uppdatera, vilken typ av innehåll ska publiceras, hur ofta ska man posta nytt innehåll o.s.v.

4. Ha även en plan för hur ni ska få följare till dessa nya sidor, varje sida har ju sin följarbas.

/Sara

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>