Sökmotoroptimering av bloggen

När jag började med Blogg100 så såg jag som hastigast en tweet från nån SEO-konsult om hur det skulle vara dåligt för sökmotoroptimeringen av bloggen att delta i detta. Läste igår detta inlägg som delvis handlar om att det finns risker för att Google Panda kommer att nedvärdera en blogg som inte har superrelevant och värdefullt innehåll. När man ska blogga 100 inlägg på 100 dagar så kan ju inte varje inlägg vara jättelångt och av toppkvalitét, tiden finns helt enkelt inte.

Jag gör visserligen en del smågrejer för att sökmotoroptimera min blogg:

  • Ser till att använda rätt kategorier till inläggen.
  • Taggar inlägg.
  • Använder Plug-in WordPress SEO av Yoast.

Men – kom fram till att jag i princip inte bryr mig så mycket. Det är ändå inte via Google som trafiken till min blogg kommer, det är via sociala medier – genom att jag pushar inläggen på Facebook, Twitter och LinkedIn. Sen visst är det lite kul att jag hamnar på Googles förstasida när man googlar både ”digital företagskommunikation” och ”företagskommunikation” – men hur många söker på dessa begrepp egentligen?

Tips 18 i serien 100 tips för digital företagskommunikation:

Sökmotoroptimering i all ära – men låt det inte hindra er från att skapa digitalt innehåll. Googles algoritmer är just det – algoritmer. De är till för att säkra upp att innehåll är värdefullt och relevant. Men kom ihåg att det som är värdefullt och relevant för en person kanske inte är det för en annan och tvärtemot.

/Sara

 

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>