Vad vi kan lära oss av den mobila utvecklingen i Nigeria

Årets tema på Webbdagarna var ”Globalt” varför de bjöd in ett antal talare från olika kontinenter för att vi skulle få mer insikt över hur digitalt utvecklas runt om i världen.

Webbdagarna

Kunle Oguneye, chef för Konga.com, en av Nigerias viktigaste e-handelsplattformer, kom och pratade om hur den mobila utvecklingen har förändrat hur man gör affärer, utbildar, bedriver sjukvård och kommunicerar i Nigeria. Exempel:

– Försäkringsbolag som teamar upp med mobiloperatörer och erbjuder livförsäkring till de kunder som varje månad fyller på sina kontaktkort.

– Man hade problem med att få folk att använda bankomater för bankerna kunde inte producera tillräckligt med papper för kvitton. Istället utvecklades ett system då man får kvittot direkt i mobilen istället. En idé som kanske våra svenska banker bör ta efter?

– Läxhjälp via mobilen.

– Sjukvård via mobilen. Appar för enklare sjukvårdsupplysning och diagnostik.

Tips 24 i serien 100 tips för digital företagskommunikation:

Fundera på hur ni kan använda digital teknik och kommunikationsmedel i er verksamhet för att göra affärer, nå era målgrupper, samarbeta internt eller engagera era intressenter. Detta gör ni såklart redan, men jag menar att ni ska tänka utanför boxen. Ponera att ni skulle bedriva verksamhet i ett land som Nigeria med en helt annan infrastruktur, utbildningsnivå och teknikmognad. Vad skulle ni göra annorlunda, hur skulle era produkter, tjänster och kommunikationsformer utvecklas. Finns det något i detta som skulle kunna användas idag för att förändra era affärer och er kommunikation?

/Sara

En kommentar

  1. Pingback: Kvinnobrist och mansdominans - blogginlägg från 24 nov 2008 |Sara Hernandez

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>