10 saker ditt företag har lärt sig av Facebook – del 2

Tips 44 i serien 100 tips för digital företagskommunikation

Gårdagens lista fortsätter:

10 saker ditt företag har lärt sig av Facebook – del 2

6. Ni har lärt er att använda bilder och video i er digitala kommunikation. Med Facebook såg ni att det inte var så lätt att få engagemang för era textinlägg. Genom att addera väl valda bilder eller videoklipp lärde ni er vad era målgrupper ville se för att ta till sig ett budskap.

7. Ni har lärt er mer om kriskommunikation. Ni har lärt er hur fort saker och ting kan eskalera i sociala medier och hur ni bör bemöta och besvara vid händelse av kris.

8. Ni har lärt er att sunt förnuft inte existerar och att man måste ha policies och riktlinjer – för annars vet inte folk hur de ska bete sig på sociala medier.

9. Ni har gått på nitarna och lärt er hur man agerar och inte agerar som företag på sociala medier – vilken tonalitet ska man ha, hur snabbt ska man svara på kommentarer, hur mycket måste man moderera.

10. Ni har lärt er att ta hand om en online community – era fans och följare. Och förhoppningsvis kommer de lojala att följa med er även till nästa sociala plattform där ni etablerar en närvaro.

Så – misströsta ej, sparka inte er community manager, skäll inte ut er digitala kommunikationskonsult och försök inte skriva gnälliga kommentarer på Mark Zuckerbergs Facebooksida. Gläds istället för den lärdom ni har fått under dessa år på Facebook och nyttja kunskaperna när ni arbetar vidare med digital kommunikation på både egna och andras plattformar.

/Sara

 

En kommentar

  1. Pingback: 10 saker ditt företag har lärt sig av Facebook - del 1 |Sara Hernandez

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>