Förutsättningar för att engagera medarbetarna

Igår bloggade jag om ”Employee Advocacy” – när anställda blir digitala ambassadörer. För företag och organisationer oavsett storlek så finns det ju en enorm potentiell kraft i att kunna amplifiera budskap via sina 100-tals eller uppemot 10 000-tals anställda.

Men det krävs ju vissa förutsättningar för att kunna engagera medarbetarna och uppnå detta. Som jag nämnde igår så finns det företag där man inte uppmuntrar användandet av sociala medier bland medarbetarna. För några år sen visste jag till och med om flertalet svenska storföretag där vissa sociala medier var blockade (det kanske fortfarande är så på vissa håll).

Det krävs ju också en öppen kultur och en stolthet för det man jobbar med och det företaget eller organisationen gör.

Utöver detta, vilka förutsättningar krävs?

Tips 37 i serien 100 tips för digital företagskommunikation:

Förutsättningar som krävs för att lyckas med att göra medarbetarna till digitala ambassadörer:

  • Det finns en tydlig social media policy på företaget som inte bara raddar upp allt sånt man inte får göra – utan även tar med sånt man uppmuntrar (tex att sprida digitalt innehåll).
  • Företaget producerar innehåll som medarbetarna vill sprida. Samma mekanismer funkar på dem som på alla andra – man vill sprida innehåll för att man får ut något av det själv – man roar någon, man verkar smart, man vill hjälpa någon annan.
  • Innehållet är enkelt att sprida. Det finns delaknappar under artiklar och blogginlägg, videoklipp kan delas och bäddas in och så vidare.
  • De anställda har de tekniska förutsättningarna för att kunna sprida saker och ting. Datorer, mobiltelefoner och surfplattor som delas ut kommer med fördel med stöd för olika typer av sociala appar och funktioner. Det ska vara enkelt att hitta till och koppla upp sig mot företagets sociala kanaler.
  • Det bör finnas mekanismer för att belöna de som är bra ambassadörer. Belöningen måste inte vara monetär, det kan handla om något så enkelt som ett tack från chefen på nästa veckomöte.

/Sara

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>