Hur står det till med din Online Intelligence – inlägg från 2 juni 2009

Så här är det när man inte orkar blogga varje dag, då får man leta upp gamla blogginlägg från en nuförtiden svunnen blogg och re-posta dem. Men det intressanta är att de 5 år senare fortfarande är relevanta, även om man kanske använde andra typer av begrepp då.

Tips 33 i serien 100 tips för digital företagskommunikation:

Skaffa er en helhetsbild över hur ert företag ligger till på nätet och använd den kunskapen för att agera och förbättra er webbplats, kommunikation och erbjudanden.

Hur står det till med din Online Intelligence – inlägg från 2 juni 2009

Idag höll vi ett frukostseminarium på H&H på ämnet Online Intelligence.

Begreppet syftar till att man skapar sig en helhetsbild över hur ens företag ligger till på nätet, både när det gäller besökarna på den egna webbplatsen, vilka sökningar som sker i sökmotorer samt vilka konversationer som pågår i onlinekanaler utanför, som exempelvis sociala medier.

Genom att man med hjälp av effektiva webbstatistiksystem, sökordsanalys och kunskap om marknadsvärdet i sökmotorerna samt en fungerade online mediebevakning får denna helhetsbild kan man använda kunskapen som grund för att agera och förbättra sin webbplats, sin kommunikation och sina erbjudanden.

Genom att utveckla sin online intelligence har man en grund att stå på för att:

  • Utveckla företagswebbplatsen och dess innehåll så det bättre motsvarar besökarnas krav och förväntningar
  • Sökmotoroptimera webbplatsen för att ta en större del av trafikkakan
  • Genomföra kostnadseffektiva sökordskampanjer vid rätt tillfälle
  • Lyssna på kundernas åsikter och utveckla bättre produkter och tjänster
  • Hitta motståndare och ambassadörer, ingå konversationer och skapa relationer
  • Förtydliga budskap som inte har gått fram, eller som har missuppfattats
  • Analysera effekten av kampanjer och nyheterreleaser för att skapa bättre kommunikation
  • Få reda på rykten tidigt och agera för att förhindra kriser

/Sara

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>