Checklistan för din Twitterkampanj

Igår bloggade jag om #thewalkingred - CUF:s twitterkampanj som gick åt skogen (för dom). Det som slår mig är att man aldrig lär sig. Företag, organisationer, partier – i frenesi för att använda sociala medier, få igång snackisar, skapa virala kampanjer och engagera vad de tror är tusentals lojala fans – gör bort sig gång på gång. Det är tydligt att de behöver hjälp, en guide i mörkret.

Tips 62 i serien 100 tips för digital företagskommunikation

Den stora checklistan för Twitterkampanjer (eller Facebook, Instagram eller andra tjänster för den delen som använder sig av hashtags):

  • Välj en hashtag som är unik.
  • Välj en hashtag som inte betyder något fult på något språk.
  • Välj en hashtag som folk förstår sig på och som är relevant för ert företag eller syftet med kampanjen.
  • Välj en hashtag som folk kommer ihåg.
  • Välj inte en tvetydig hashtag.
  • Uppmuntra inte till något olagligt.
  • Uppmuntra inte till något integritetskränkande.
  • Uppmuntra inte till förtal.
  • Förstå din målgrupp och ha koll på var de befinner sig.
  • Ha lite självinsikt – älskar dina kunder er så mycket att de kommer att delta i en kampanj som heter #därförälskarjagföretagX
  • Fundera över om nån kan använda kampanjen mot er på något sätt – hur ska ni motverka det i sådant fall.
  • Om ditt företag är kontroversiellt eller befinner sig i kris bör man tänka efter en extra gång innan man startar någon slags kampanj på sociala medier – det kan bli en backlash.
  • Få en second opinion på din kampanj från någon annan, din kommunikationsbyrå, din mamma, din tonårsson eller kanske din partiledare.


/Sara

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>