Det är 1 maj och #thewalkingred trendar på Twitter

Så sent som i söndags skrev jag ett inlägg som handlade om att Twitterkampanjer inte passar alla. Tydligen läser inte Centerpartiets ungdomsförbunds ordförande min blogg.

thewalkingred CUF tweet

Detta spårade ut totalt för CUF. Två jurister polisanmälde CUF:s ordförande för uppvigling till förtal, förolämpning och brott mot personuppgiftslagen. De flesta tidningarna har skrivit om händelsen och CUF:s totala hjärnsläpp. Nazister har hyllat tilltaget på Twitter och fackförbund har uttryckt sin avsky.

Dessutom kapade vänstern tillbaka hashtaggen genom att göra den till sin egen. Idag har #thewalkingred trendat på Twitter, men med tweets från 1 maj-demonstranterna själva. Det blev inte riktigt som CUF hade tänkt.

ssu walking red

Tips 61 i serien 100 tips för digital företagskommunikation

Nu handlar ju inte min blogg om politik, utan om företagskommunikation. Men såna här händelser är viktiga att ta lärdom av för alla som har en närvaro på sociala medier, vare sig det är företag, organisationer, politiska partier, fackförbund eller för den delen privatpersoner.

Så dagens tips är att tänk efter några varv innan ni startar en Twitterkampanj, särskilt om den ska vara lite provokativ, ”rolig” eller utmanande. För trots tappra försök från CUF så går det inte att ”välja att backa”. Har man satt bollen i rullning på sociala medier, så går det inte att stoppa den så enkelt.

CUF backar

/Sara

En kommentar

  1. Pingback: Checklistan för din Twitterkampanj |Sara Hernandez

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>