Vårstäda företagswebbplatsen – del 4 – innehållsöversyn

Tips 68 serien 100 tips för digital företagskommunikation

Vårstäda företagswebbplatsen del 4 – gör en innehållsöversyn (content audit)

På de flesta företagswebbplatserna finns mängder av innehåll och ibland är det svårt att överblicka vilket innehålls som finns, vem som äger innehållet, när det uppdaterades senast, eller helt enkelt vilket syfte det uppfyller.

Därför är det bra att regelbundet göra en innehållsöversyn och gå igenom innehållet – göra en excelkarta och fylla in information som:

– vad det är för innehåll
– vem som äger det
– när det uppdaterades senast
– vad som är syftet
– om det finns någon call-to-action
– relaterat innehåll/länkar/bilder

Denna innehållsöversyn kan sen användas som bas för att exempelvis ta bort redundant innehåll, identifiera innehåll som inte har uppdaterats på länge eller omarbeta strukturen.

Kan för övrigt rekommendera boken Content Strategy for the Web för den som vill lära sig mer!

Content Strategy
Content Strategy – tips kring innehållsöversyn

/Sara

 

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>