Instagram för företagskommunikation

Man kan inte prata om trender inför 2015 och inte nämna Instagram. Nu med över 300 miljoner användare världen över och då det enligt internetstatistik.se är så att 28% av svenskar använder tjänsten så kan man lätt räkna in den som en av de stora sociala drakarna näst Facebook, Twitter och LinkedIn.

Instagram förnyar sig inte särskilt fort dock, och det är kanske lite charmen. Man lade till videofunktion för nått år sen, och igår adderade man fem nya filter. Annars är det en tjänst som har sett hyfsat likadan ut sen starten. Du tar en bild, lägger på ett filter och publicerar. Du kan tagga folk, använda hashtags och folk kan kommentera din bild. Enkelt och smidigt.

Vilka företag är bäst på Instagram då? Såklart har vi såna som alltid är bra på marknadsföring och branding: Starbucks, Nike och Oreo. Många företag använder Instagram för att visa upp sina produkter, men även för tävlingar. Hans Kullin skrev en bra guide för några månader sen om hur man hanterar tävlingar på Instagram på bästa sätt.

Sen finns det företag som fokuserar på annat. Izettle till exempel använder Instagram i vad mig tycks vara av mer employer branding syfte. Man lägger upp bilder från kontoret och medarbetarna, varvat med events och bilder på själva tjänsten.

izettle instagramSen finns det några företag som använder Instagram för att highlighta sitt CSR/Hållbarhets-arbete. Virgin Group är ett av dessa där de på kontot Virgin Unite visar upp olika aktiviteter och initiativ.

virginunite

Letade efter någon som använt sitt Instagramkonto för företagskommunikation av mer finansiell karaktär. Hittade Calgary Zoo som 2012 lade upp ett konto som heter Calgary Zoo 2012 annual report.

calgary zoo

Så blir det digitala året 2015 – 17/24 saker att hålla koll

Har sökt efter företag som använder Instagram på kreativa sätt inom företagskommunikation snarare än marknadskommunikation men hittar inte särskilt många. Samtidigt är detta ett väldigt tacksamt media att använda sig av för att berätta om hur det är att jobba på ett företag/organisation eller för att öka engagemanget kring specifika projekt. Som Calgary Zoo visar kan det t.o.m vara ett kreativt sätt att publicera en årsredovisning.

Hoppas att företag och organisationer kommer att våga mer när det gäller Instagram nästa år. De har mycket att vinna på att skapa en närvaro där.

bild17

/Sara

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>