Jisses! Du kommer aldrig att tro på vad folk gör för uppmärksamhet här i världen.

Så blir det digitala året 2015 – 11/24 saker att hålla koll

Tidningsdöden har fört med sig att folket uppenbarligen är svältfött på nyheter. För helt plötsligt svämmar vi över av ”nyhetssiter” vars artiklar sprids som löpeld på våra sociala kanaler. Och folk klickar som aldrig förr. Hemligheten sitter i rubriksättningen – tydligen går folk igång på fraser som ”…du kommer inte tro vad som hände sen”, ”1o tecken på att…” och ”detta kommer att få dig att gråta”. Sen hjälper bilder på minigrisar och barn som gör tokiga saker också till.

newsner

Så fler och fler kommer till insikten att det är rubriken som kommer att ge klicket och generera annonsintäkterna i slutändan. Och i våra flöden konkurrerar dessa typer av inlägg med utrymmet från företag vi vill följa, kompisars statusar och andra nyhetskällor.

I desperationen om uppmärksamhet förutspår jag att företag kommer att bli mer kreativa med sin rubriksättning under 2015. Man inser att ingen kommer att klicka på en länk som säger ”Ladda ner vår Årsredovisning i pdf” utan man måste vara lite mer påhittig, typ: ”Företag X expanderade globalt och du kan inte tro vad som hände sen”, eller ”Efter ett tufft år ökade äntligen vinsten under Q3, läs om hur företag Y vände vinden”.

Kan tänka mig några riktigt kreativa VD-ords videos på YouTube också – men det kanske man är redo för under 2016 (Kids reacting to Corporate videos with the CEO).

bild11/Sara

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>