Inspiration inför Almedalen 2015

Idag har jag pratat på vårt frukostseminarium ”Maximera närvaron i Almedalen 2015″ tillsammans med mina kollegor Karin Bäcklund (Springtime) och Ulrica Schenström och Kaj Sandart (Hallvarsson & Halvarsson).

IMG_9477 (2)Ulrica började med att prata om det politiska läget och vilka som förväntas bli de heta snackisarna under 2015. Kaj gav konkreta tips på hur man förbereder sig inför Almedalen.

IMG_9438 (2)Karin snackade om att det är viktigt att planera den digitala kommunikationen före, under och efter Almedalen. Jag själv nämnde att det är viktigt att man samlar sin kommunikation på en central mobilanpassad plats – sin företagwebbplats eller en kampanjsite där man sätter upp en ”social event hub”.

Ett problem både jag och Karin tampades med inför vår dragning var att hitta bra exempel på företag och organisationer som lyckats med den digitala kommunikationen. Och då menar jag inte initiativ som Hej Digitalt som såklart har koll på den digitala biten.

När det gäller den typen av företag och organisationer vi jobbar oss med och vänder oss till finns tyvärr inte många exempel på företag som har haft en genomtänkt digital närvaro under Almedalen, satsat på webben och sociala kanaler och hållit ångan uppe hela veckan.

Mitt bästa exempel från Almedalen var 2013 när jag var inne på Astra Zenecas seminarium och surfade in på deras webbplats och såg hur de kommunicerade med besökarna på Almedalen – en responsiv webb med karta, agenda, sociala flöden, videostreaming och möjligheter till interaktion. Se slide 30 i denna presentation:

/Sara

Detta inlägg ingår i #blogg100 2015. Min målsättning är att skriva om 100 personer, företag, organisationer, lösningar, appar, prylar eller idéer som inspirerar mig i mitt arbete eller vardag.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>