Sluta jobbmaila på helgen

Läste häromdagen en artikel i Harvard Business Review om att man bör sluta jobbmaila på helgen och kvällar. Såklart visste jag redan om detta, men jag hemfaller ganska ofta i den dåliga vanan att maila någon lite snabbt med instruktioner, feedback eller kommentarer efter klockan 19:00 på vardagar, eller att försöka förekomma måndagen genom att beta av en mailskörd på söndagkväll.

Genom att maila sina kollegor (särskilt om man är chefen, kundansvarig eller projektledaren) kan man snarare skada produktiviteten och kreativiteten. Vi behöver alla tid för vila, men när man ständigt är uppkopplad är det svårt att låta bli jobbet även på helgen. Om då chefen är den som ständigt mailar på helgen sätter det tonen för en jobbkultur som säger att man måste vara tillgänglig och produktiv dygnets alla vakna timmar.

Så jag börjar trappa ner. Jag mailar visserligen fortfarande på helgen, men har börjat spara mina mail bland Utkasten. Sen fyrar jag av dem klockan 8 måndag morgon, men då har ju ändå jobbveckan startat!

Kan varmt rekommendera HBR – som både finns som papperstidning, webbplats och såklart Facebooksida.

/Sara

Detta inlägg ingår i #blogg100 2015. Min målsättning är att skriva om 100 personer, företag, organisationer, lösningar, appar, prylar eller idéer som inspirerar mig i mitt arbete eller vardag.

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>