Kriskommunikation 2015

I måndags var jag och min kollega Theo Martins från Hallvarsson & Halvarsson på företagsekonomiska institutionen på Stockholms Universitet och höll en presentation om kriskommunikation. Det är väldigt inspirerande att få chansen att hålla föredrag med någon som har så lång erfarenhet av att jobba med kriskommunikation med diverse företag och i många olika branscher. Han har mycket erfarenhet och konkreta tips och råd att dela med sig av.

theo_kris

Mitt bidrag i presentationen var att prata om sociala medier och hur nya kommunikationssätt och plattformar påverkar både kriser och kriskommunikation.

Exempelvis har sociala medier förmågan att förstärka och sprida en kris. Streisandeffekten syftar till den gången då Barbara Streisand försökte förhindra att en bild på hennes hus låg på en webbplats men konsekvensen blev att den istället spreds över hela nätet.

Sociala medier har också suddat ut gränsen mellan det privata och det offentliga vilket gör att privatpersoner men även företagen som dessa personer jobbar på eller driver kan skada sitt anseende om det kommer fram ofördelaktiga sidor som visas på exempelvis Facebook.

Sociala medier är aningen enklare att hacka än företagswebbplatser och det är hyfsat enkelt att göra misstag som att vara inloggad på fel konto. AP blev exempelvis hackat för några år sen och man twittrade ut desinformation om en explosion i vita huset som fick extremt negativa effekter. Det händer då och då också att folk är inloggade på fel konto och tex lägger ut privata bilder på ett företagskonto vilket kan bli väldigt fel.

Men å andra sidan kan man nyttja sociala medier som ett värdefullt redskap i kriskommunikationen. Genom sociala medier kan man nå ut till sina målgrupper så mycket snabbare och kommunicera på deras villkor. Man har chansen att bemöta kritik på en arena där man kan vara mer personlig än på exempelvis en företagswebbplats.

Det är också vettigt att man bevakar och analyserar konversationerna på sociala medier för att kunna förutspå eventuella kriser.

sara_kris

Delar av måndagens presentation:

/Sara

Detta inlägg ingår i #blogg100 2015. Min målsättning är att skriva om 100 personer, företag, organisationer, lösningar, appar, prylar eller idéer som inspirerar mig i mitt arbete eller vardag.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>