Målgruppsundersökningar som bas för inspiration

Comprend, som tidigare hette Hallvarsson & Halvarsson har rankat företagswebbplatser sen 1997 via den s.k. Webrankingen.

Året börjar med att vi skickar ut en massa enkäter för att ta reda på vad företagswebbplatserna målgrupper söker efter på en företagswebbplats (och på sociala kanaler). Målgrupper är såna som kapitalmarknaden, analytiker, journalister och arbetssökanden.

Denna information har vi sedan som bas när vi utformar rankingen och bedömer webbplatsernas och sociala kanalers innehåll och funktionalitet – lever det upp till målgruppernas förväntan.

Så här såg det tex ut förra året då vi frågade om jobbsökanden använde sig av sociala medier för att söka jobb och om de tycket information på LinkedIn var viktigt.

KWD Webranking career surveyJag tycker det är jätteviktigt att man hittar inspiration i sitt jobb genom att göra den här typen av undersökningar och bygga kunskap på fakta. Genom att göra en grundlig undersökning bland målgrupperna får vi insikter som vi sen kan använda för att inspirera våra kunder till att bygga upp sin kommunikation.

Nu är det dags igen för enkäten riktad mot jobbsökande. Så om du eller nån du känner söker jobb – delta gärna i undersökningen och tipsa dina vänner:

https://comprendcom.typeform.com/to/wO2Sho

/Sara

Detta inlägg ingår i #blogg100 2015. Min målsättning är att skriva om 100 personer, företag, organisationer, lösningar, appar, prylar eller idéer som inspirerar mig i mitt arbete eller vardag.

 

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>