Italienarna visar vägen när det gäller digital CSR

Idag hölls ett lunchseminarium hos Comprend och Hallvarsson & Halvarsson om digital CSR-kommunikation (corporate social responsibility). På Comprend gör vi ju varje år en ranking av bolags företagswebbplatser där vi kollar på de olika delarna på en webbplats och hur väl innehållet svarar mot målgruppernas efterfrågan och behov. Målgrupper för CSR-kommunikation är ju folk som hållbarhetsanalytiker, journalister och arbetssökanden som till exempel vill veta mer om ett företags värderingar.

csr seminarium

Bäst på att kommunicera CSR är Schweiz och Italien och konstigt nog kommer nordiska bolag längre efter. Orsaken är inte att man gör mindre i Norden – hållbarhet/CSR/corporate responsbility står högt på många företags prioriteringslistor. Men av någon anledning är man inte lika benägen att kommunicera kring det som våra mer södra grannar.

Så om du jobbar med hållbarhet – checka in till exempel ENI och Telecom Italia och inspireras av hur de kommunicerar CSR på sina webbplatser.

/Sara Detta inlägg ingår i #blogg100 2015. Min målsättning är att skriva om 100 personer, företag, organisationer, lösningar, appar, prylar eller idéer som inspirerar mig i mitt arbete eller vardag.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>