Stolt över våra svenska startups

Läste förra veckans Fokus häromdagen med ett långt reportage om startup-scenen i kanske främst Stockholm. Sverige har med bolag som Klarna, King, Spotify och Skype banat vägen för bilden av Sverige som i framkant inom techbranschen. Investerare vet att det finns en hel del potential i att besöka Sverige och initiativ som SUP46 och försöka hitta ”the next big thing”.

Jag jobbar ju mest med stora svenska börsnoterade bolag, men uppmuntrar dom till att ha koll på och bevaka startup-scenen och ta lärdom av företag som har nya perspektiv på samhällets och kunders behov och nya lösningar på gamla problem. Dessutom har dessa typer av bolag ofta en fräsch syn på kommunikation – genom att inte dras med gamla IT-system, processer och strukturer i kombination med en ofta begränsad budget så är det fokus på effektiv digital kommunikation: mobilanpassade enklare webbplatser, målgruppsanpassad kommunikation via relevanta sociala kanaler. Samt mycket fokus på att skapa relationer och nätverk, vilket såklart fysiska mötesplatser som SUP46 och Epicenter möjliggör.

image

/Sara

Detta inlägg ingår i #blogg100 2015. Min målsättning är att skriva om 100 personer, företag, organisationer, lösningar, appar, prylar eller idéer som inspirerar mig i mitt arbete eller vardag.

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>