Fler företag engagerar sig för flyktingkatastrofens offer

IMG_0323

Den gångna  veckans ökade engagemang kring flyktingkatastrofen på Medelhavet och i Europa har spridit sig från privatpersoner och hjälporganisationer till att allt fler företag börjar tar action i frågan, vilket är en jättepositiv utveckling.

Ikea Foundation skänkte redan i somras miljontals kronor till UNHCR och andra stora bolag som H&M, Axfood och SEB har följt efter under denna vecka och stödjer organisationer som SOS Barnbyar och Rädda Barnen på olika sätt.

Även mindre företag visar att man kan göra skillnad, exempelvis detta IT-bolag som ställde in företagsresan och istället skänkte 400 000 till flyktingkatastrofen. Flertalet idrottsföreningar har också startat egna insamlingar hos exempelvis Unicef för att hjälpa till att samla in pengar.

Sen har vi också företag som tar action som är lite mer kopplat till deras egen verksamhet (som gott CSR-arbete bör vara). SCA till exempel skänker hygienartiklar som blöjor och bindor och anordnar transport till de drabbade områdena. SAS erbjuder i sin tur resenärer att ta med extrapackning med förnödenheter till Medelhavsområdet utan extra kostnad.

Tror att vi kommer att få se fler företag som engagerar sig under veckan som kommer!

Sara

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>