Så var mitt Almedalen 2016

Almedalen2016

Då är mitt fjärde besök i Almedalen över. Som min kompis uttryckte det: Snart har vi varit fler gånger i Almedalen än vi har varit på Roskildefestivalen. En hisnande tanke. Och klart ålderstecken.

De tre dagarna jag spenderade i Almedalen var intensiva och bestod till mestadels av jobb. Har gått på en massa seminarier och lyssnat på spännande debatter kring digitalisering i olika former. Jag har dokumenterat, fotat och uppdaterat sociala kanaler.

HR i Almedalen

HR i Almedalen har rullat på, kul att se att så många använder hashtaggen #hralmedalen som vi myntade förra året. Också kul att se att många verkar ha riktig nytta av programmet vi tagit fram med 106 tips för HR-chefen och andra med HR-inriktning.

Intressanta seminarier

Jag har hunnit med mellan uppdragen att gå på ett par intressanta seminarier. Bland annat var jag i onsdags hos Sveriges kommunikatörer och lyssnade på en paneldebatt om Hur kommunikatören tar kommandot i den digitala transformationen och hur man gör medarbetare och kunder från budbärare till fanbärare.

20160706_115141

Tyckte särskilt att det var intressant med resonemanget kring hur man gå från budbärare till fanbärare. Detta är något jag själv funderar mycket kring när det gäller min egen organisation. Vad behöver man göra för att faktiskt engagera medarbetarna, inte bara informera dom om förändringar och läget inom företaget. Tänker också att det är av vikt att chefer själva är fanbärare, varför skulle annars medarbetarna vilja vara det.

Seminariet resulterade i att man la upp en ”Digital goodiebag” på en Tumblr-blogg med tips och insikter.

Jag hann också med att gå förbi Hej Digitalts trädgård och delta på en session som handlade om hur startups och näringsliv kan mötas.

20160704_162401

Några konkreta förslag:

  • Google-modellen. Låt kreativa och entreprenöriella människor på storbolagen få tid för att ägna sig åt innovativa projekt.
  • Ta in styrelsemedlemmar från storbolag i startups och vice versa.
  • Sök gemensamma projekt via tex Vinnova.
  • Skapa plattformar för att koppla ihop storbolag och startups – matchningsverktyg för att hitta projekt.
  • Inför öppna mötesplatser – låt personer från startups och storbolag sitta tillsammans.
  • Konsulter kan i större utsträckning verka för att matcha ihop olika typer av kunder man tror kan ha utbyte av varandra.

Apropå storbolag så deltog jag på dragningen där Rasmus Järborg från SEB berättade om hur de jobbar med innovation genom hacker days och innovation lab. Finns ett klipp på Periscope för den som vill se.

Dags för sommarlov

Efter Almedalen är man alltid extra redo för semester. Trevlig sommar!

/Sara

 

En kommentar

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>